tisdag 5 mars 2019

Det var en väldigt liten klass som kom med skolskjutsen till skolan i dag. Flickorna hade helt klart för sig vem som inte var i skolan och varför. Vi tränade på att teckna vilken dag och månad det är och kom överens om att det regnat på oss när vi tog oss till skolan på morgonen.

När samling, fika och rast var avklarat, samlades vi runt ljusbordet i klassrummet. Där tränade vi på att samspela och att träna mattebegrepp. Begrepp som lika, stor, liten, störst, minst, många och få. Det är mycket att hålla reda på och behöver upprepas många gånger.
Sedan ställde jag ett kar med vatten på ljusbordet. När vi blåste i vattnet bildades små bubblor på botten. Med karamellfärg i vattnet blev bubblorna tydligare och det var spännande att se hur de olika färgerna blandades. När jag sedan tillsatte diskmedel blev det många och stora bubblor som man kunde ta sönder.
Slutligen la jag ner en liten ballong i vattnet som flöt runt när man blåste på den.
Båda flickorna var otroligt fokuserade och när vi avslutade efter ca. 45 minuter var det fortfarande full koncentration.



Efter mat och rast samlades vi framför smartboarde och pratade och tittade på bilder och film från förmiddagens aktivitet. 
Vi avslutade dagen med att jobba med några olika uppgifter på "skoltavlan".

 

Alla iPads skall lämnas in i dag för att tömmas och installera ett nytt system. jag skall göra vad jag kan för att spara materialet som ligger i iBooks.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu har vi sagt hej då och trevlig sommar till varandra och det är sommarlov för eleverna. Det har varit en ovanligt lång dag i skolan. Jag ...