torsdag 23 augusti 2018

I dag började Hanna och Max sin skoldag med idrott. Johan körde nog ett ganska tufft pass, för oj vad trötta dom var resten av dagen.
Under tiden jobbade Savannha och Lovisa med mig i klassrummet. Först hade vi samling och sedan jobbade vi med bokstäver och att träna på att känna igen klasskamraternas namn.



När vi fikat gick vi ut på rast. Lovisa tyckte det var lite trist att gungan var upptagen och så fort den blev ledig skyndade hon sig dit. Savannha var också sugen på att gunga, så det var ju tur att vi har en stor kompisgunga där man kan gunga tillsammans. Hanna och Max valde att kastaboll på rasten.



Stärkta av frisk luft, lek och aktivitet var det dax att jobba igen. 
Jag presenterade temat vi skall arbeta med den här terminen. Det kommer heta "estetiska uttryck". Det är för att jag tycker bilden ofta mest handlar om att måla och jag vill gärna vidga begreppet bild till att omfatta fler tekniker och material än vi är vana vid. 
Jag visade olika material, så som ull, trä, sten m.m. Vi kände och jämförde. 
Därefter plockade jag fram tre askar med siffrorna 0, 1 och 2 på.  Den första var tom förstås. I den med en etta på hittade Lovisa ett grönt äpple. Äpplet turades eleverna om att gömma medan en hade gått ut ur rummet. Sedan sjöng vi om var äpplet var så den som varit ute fick leta. 

Efter maten Tittade vi på andra avsnittet av "livet i Mattelandet". Det handlar om siffran två och att sortera. Vad passade sedan bättre än att ta oss an lådan med tvåan på, prata om att para ihop och att sortera strumpor.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nu har vi sagt hej då och trevlig sommar till varandra och det är sommarlov för eleverna. Det har varit en ovanligt lång dag i skolan. Jag ...